سامانه مانیتورینگ سمپ

استفاده از فناوری اطلاعات یک امر حیاتی برای مدیریت بهینه‌ی سیستم‌های صنعتی و کارکرد ایمن آنها می‌باشد. در طی سال‌های گذشته استفاده از فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز به شدت افزایش یافته است. در این راستا، شرکت بنیان فن یک سامانه‌ی کاملاً بومی برای استفاده در صنعت گاز طراحی کرده است.

سامانه سمپ یک سامانه نرم‌افزاری برای جمع آوری داده‌ها، پردازش اطلاعات و گزارشگیری در صنعت گاز می‌باشد. داده هایی مانند فشار، دما و فلو از تجهیزات مختلف از جمله PLC و فلوکامپیوتر با استفاده از پروتکل‌هایی مثل Modbus، IEC 104 و OPC UA قرائت شده و پس از پردازش‌های لازم از قبیل اعمال فرمول، محاسبات مصرفی و اعتبارسنجی (Data Validation) در بانک اطلاعاتی ذخیره شده و سپس به صورت لحظه‌ای به کلاینت ها ارسال می‌گردد. این سامانه کاملاً بومی بوده و به هیچ نرم‌افزار خارجی وابستگی ندارد و تحت وب است.

در ادامه، ماژول‌های مختلف سامانه بطور مختصر معرفی شده است.

نقشه

نقشه، نمای کلی از تمامی ایستگاه‌های مانیتور شده را به صورت تصویری و با استفاده از نمادهای مختلف نشان می‌دهد. وضعیت لحظه‌ای (از لحاظ آلارم با استفاده از رنگ) و مقدار کمیت مورد نظر (مثل فشار خروجی) از هر ایستگاه به راحتی قابل مشاهده است. جستجوی ایستگاه‌ها ، محدود کردن نقشه به یک شهرستان، و فیلتر کردن ایستگاه‌ها (نمایش یا عدم نمایش) از دیگر امکانات نقشه است. نقشه به اینترنت و google map وابسته نیست و در شبکه داخلی قابل استفاده است.

نقشه کاملا بصورت زنده است و نیازی به بازیابی مجدد صفحه نیست و به محض وقوع آلارم یا دریافت دیتای جدید، تغییرات در نقشه اعمال می‌شوند.

موقعیت و نوع ایستگاه‌ها در نقشه، توسط مدیر سامانه قابل تعیین است.

داشبورد

داشبورد، با استفاده از هوش تجاری اطلاعات مفید و ارزشمندی از کل سیستم را ارائه می‌کند. مصرف کل، مصرف ایستگاه های پرمصرف، آمار و ارقامِ فشار و سایر پارامترها را در در قالب نمودار نمایش می‌دهد.

میزان مصرف گاز، فلوی عبوری کل، نمودار ایستگاه ها به تفکیک وضعیت، نمودار مصرف به تفکیک صنایع و خط لوله، نمودار مصرف یک ماه به صورت ستونی و میانگین/حداقل/حداکثر یک کمیت در بازه های زمانی مختلف از جمله مواردی هستند که در داشبورد به راحتی قابل مشاهده می باشد.

نمای ایستگاه (شماتیک)

شاید برای بررسی وضعیت فعلی یک ایستگاه، هیچ ابزاری بهتر از نمای ایستگاه نباشد. نمای ایستگاه کلیه پارامترهای مانیتور شده، اعم از مقادیر تصحیح کننده‌ها، مقادیر هیترها و فلیم‌های آنها و فشار و دمای ورودی و خروجی را به صورت گرافیکی و یکجا نمایش می‌دهد. این ماژول نیاز مثل سایر ماژول‌ها در یکی از مرورگر‌ها قابل مشاهده است. و هیچ نیازی به نصب هیچ نرم‌افزار یا ThinClient ندارد.

نمودار

نمایش مقادیر لحظه ای از کمیت های مختلف بصورت نمودار برای مانیتور کردن، ابزار بسیار کارآمدی محسوب می شود. ماژول نمودار این امکان را می دهد که تمامی کمیت‌های مانیتور شده از قبیل فشارها، دماها و … را بتوان به صورت لحظه‌ای مانیتور کرد و نمودارهای شخصی را ایجاد نمود.

همچنین ماژول نمودار امکان مقایسه پارامترهای مختلف از ایستگاه های مختلف را فراهم می کند.

مانیتورینگ آلارم‌ها

یکی از مهم ترین ماژول‌های هر نرم افزار اسکادا، بخش آلارم ها و رویدادها می باشد. سامانه مانیتورینگ سمپ امکان تعریف، مانیتورینگ و مدیریت آلارم ها را ارائه می‌کند.

به محض وقوع آلارم، آلارم در صفحه مانیتورینگ ظاهر شده و اپراتور مانیتورینگ را از وقوع آلارم مطلع می‌سازد. اتصال آلارم‌ها به سامانه پیامک از دیگر قابلیت های ماژول آلارم است.