توضیحات پروژه

سامانه مانیتورینگ پرگاس با نام اختصاری «سمپ» یک نرم افزار جمع آوری و پردازش اطلاعات در حوزه گاز می باشد. اطلاعات مصرفِ مشترکین عمده در صنایع مختلف نظیر نیروگاه‌های برق، پتروشیمی و CNG ها به طور منظم توسط سامانه مانیتورینگ ثبت می شود. مانیتورینگ فشار همچنین فشارِ گاز در نقطه های مختلف از دیگر کارکرهای اصلی سامانه می باشد. اطلاعات ایستگاه ها توسط تجهیزات ابتدا اندازه گیری شده سپس توسط PLC این اطلاعات اخذ و پردازش شده سپس به سرور مرکزی با استفاده از زیرساخت ارتباطی و پروتکل های ارتباطی استاندارد ارسال می گردد.

سامانه سمپ یک نرم افزار تحت وب می باشد و نیازی به نصب ندارد. نمایش داده های مختلف (از قبیل دما و فشار گاز و سایر کمیت ها) به صورت متمرکز، گزارش های مختلف و نمایش اطلاعات به صورت زنده از قابلیت های اصلی این نرم افزار می باشد . نرم افزار سمپ به نرم افزارهای خارجی هیچ وابستگی ای ندارد و همه مولفه‌های این سامانه توسط شرکت داده پرگاس سیستم طراحی و برنامه نویسی شده است. در ادامه قابلیت های این نرم افزار به اختصار توضیح داده شده است.

قابلیت های سامانه مانیتورینگ سمپ

Loading...

نقشه

نمای کلی از تمامی ایستگاه های موجود را نشان می دهد، وضعیت لحظه ای (با استفاده از رنگ) و مقدار کمیت مورد نظر از هر ایستگاه به راحتی قابل مشاهده می باشد. جستجوی ایستگاه ها ، محدود کردن نما به یک شهرستان، و فیلتر کردن ایستگاه ها (نمایش یا عدم نمایش) از دیگر امکانات نقشه می باشد. نقشه به اینترنت نیازی و Googlemap وابسته نیست و در شبکه داخلی قابل استفاده می باشد. همچنین موقعیت ایستگاه ها در نقشه، توسط مدیری سیستم با وارد کردن طول و عرض جغرافیایی آن ایستگاه قابل تعیین می باشد.

نمای ایستگاه

در نمای ایستگاه، پارامترهای مختلف یک ایستگاه را به صورت زنده و گرافیکی نمایش می دهد.

مدیریت آلارم

در تمامی نرم افزارهای اسکادا، مدیریت آلارم ها از بخش های اصلی آن نرم افزار محسوب می شود. سامانه مانیتورینگ گاز سمپ این امکان را فراهم می سازد تا آلارم های مختلفی تعریف کرد (توسط مدیر سیستم)، به محض وقوع آلارم، در صفحه مانیتورینگ آلارم مربوطه اضافه خواهد شد و اپراتور را مطلع خواهد نمود.

در سامانه مانیورینگ سمپ هر آلارم می تواند در یکی از چهار وضعیت زیر قرار داشته باشد.

پخش صدا در هنگام آلارم و پیامک آن از دیپر امکانات ماژول آلارم می باشد.

یکی از مزیت های اصلی این سامانه تعریف آلارم ها بدون وفقه در سیستم می باشد، در حالیکه در نرم افزاری مثل Indusoft برای تعریف آلارم ها باید سیستم Stop شده، تغییرات لازم اعمال گردیده و سپس سیستم به حالت Run در بیاید و این یک نقطه ضعفی برای این سیستم محسوب می شود.

نمودار

نمایش مقادیر لحظه ای از کمیت های مختلف بصورت نمودار برای مانیتور کردن، ابزار بسیار کارآمدی محسوب می شود. ماژول نمودار این امکان را می دهد که تمامی کمیت های سیستم را بتوان به صورت لحظه ای مانیتور کرد و نمودار های شخصی را ایجاد نمود.

همنچنین ماژول نمودار امکان مقایسه پارامترهای مختلف از ایستگاه های مختلف را فراهم می کند.

داشبورد

Loading...

داشبورد، آمار و ارقام از تمامی ایستگاه ها را ارائه می دهد. طراحی داشبورد به گونه ای است که در یک نگاه کلی اطلاعات مفید به کاربر منتقل می گردد و نیازی به جستجو در قسمت های مختلف سایت نمی باشد.

میزان مصرف گاز، فلوی عبوری کل، نمودار ایستگاه ها به تفکیک وضعیت، نمودار مصرف به تفکیک صنایع و خط لوله، نمودار مصرف یک ماه به صورت ستونی و میانگین/حداقل/حداکثر یک کمیت در بازه های زمانی مختلف از جمله مواردی هستند که در داشبورد به راحتی قابل مشاهده می باشد.

پیامک

ماژول پیامک، امکان ارسال پیامک در شرایط خاص (نظیر رخ دادن آلارم، آفلاین شدن ایستگاه و ...) را فراهم می سازد که به شماره های تعیین شده پیامک با متنی دلخواه ارسال شود تا نفرات مسئول از رویداد رخ داده فوراً آگاه شوند.

برای ارسال پیامک نیاز به پانل پیامک می باشد، و سامانه مانیتورینگ گاز با اتصال به پانل پیامک، پیام ها را ارسال می نماید.